Hälsa
Annons

7 stretchövningar som kommer lindra dina rygg-och nervsmärtor på nolltid

av nuntium
27 februari, 2019
Annons

Om Ischiasnerven är irriterad kan den orsaka kraftiga smärtor i din rygg och ben. Om man har besvär med Ischias kan det vara så pass smärtsamt att det förstör ens vardag, och man har svårt att klara av diverse saker eller uppgifter.

Ischias får man när Ischiasnerven är i kläm, på så sätt skapar den en ilande smärta i rumpan och benen. Ibland är smärtan så pass kraftig att man inte kan gå.

Annons

Ischias kan orsakas av skador, muskelproblem, infektioner eller nått annat, enligt Ischiasspecialisterna.

Dessa stretchövningar lindrar smärtan.

Prova dessa övningar.

1. Rumpstretch ståendes

Stå rakt upp och lägg ena foten precis över det andra knät. Sänkt höfterna nedåt, som att du ska sätta dig på en stol. Sitt så en stund och håll medans du känner att det drar, byt fot och gör likadant på andra sidan.

2. Rumpstretch liggandes

Gör på samma sätt som övningen ovan men i liggande position. Bakre benet som du har i marken ska du dra bak mot bröstet så det spänns i den andra skinkan.

YouTube/Pain Therapy

3. Höftstretch

Lägg dig på rygg på golvet, böj knät så det pekar mot taket. Vrid knät åt motsatt håll (vänster) så att det ligger över de andra knät, försök sedan att ha din överkropp rakt pekande mot taket hela tiden.

4. Skrev stretch

Sätt dig på golvet och sträck ut benen brett åt sidorna. Luta dig framåt så långt du kan tills det drar ordentligt, håll positionen.

YouTube/SportsInjuryClinic

5. Höftlyft

Ställ dig på alla fyra på golvet och höj ena benet bakom dig så hälen riktas mot taket. Sänk det sedan igen och upprepar cirka fem gånger, byt sedan ben och gör likadant.

6. Skinkstretch

Sätt dig på knä och sträck ut ett ben rakt bakåt och låt över kroppen falla fram.

YouTube/Steady Health

7. Stretch sittandes

Sätt dig på en stol och lägg ena benet så att hälen går förbi knät. Luta dig framåt så du känner att det drar i rumpan.

YouTube/Posturedoc

 

Dela på Facebook
Annons