Nyheter
Annons

Förslag från regeringen: Ny lag mot oseriösa telefonförsäljare

av nuntium
7 februari, 2018
Annons

Vi har alla en eller annan gång blivit uppringda av ett nummer vi inte känner igen och så har det varit en telefonförsäljare i andra sidan luren som velat sälja en produkt eller tjänst.

Det har flertalet gånger skrivits om telefonförsäljare som särskilt riktat in sig på äldre och varit riktigt påstridiga och gjort allt för att sälja.

Annons

Men för att få ett slut på detta lurendrejeri från oseriösa telefonförsäljare så föreslår nu regeringen ett skriftligt avtal vid telefonförsäljning – men förslaget har dröjt länge.

– Det finns många tragedier kring telefonförsäljning där det finns konsumenter som inte ens uppfattat att de köpt en vara och ändå får hem den. Sen tvingas de betala under mycket olyckliga omständigheter, säger biträdande justitieminister Heléne Fritzon.

Nu vill regeringen skärpa till lagen för att få stopp på dessa oseriösa aktörer och göra det tryggare för oss konsumenter. De menar på att ett skriftligt avtal vid telefonförsäljning skulle kunna vara på sin plats.

Avtalen måste alltså skickas via mejl, post eller sms och undertecknas av köparen. ”Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området” skriver finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande.

”Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon”, skriver Per Bolund i pressmeddelandet.

Den nya lagändringen vill regeringen se träda kraft den 1 september, men innan det är möjligt så måste förslaget först gå igenom riksdagen.

Om lagskärpningen går igenom så kan tusentals jobb vara i fara.

Vad tycker du om det nya lagförslaget? Låt oss veta i kommentarerna.

Dela på Facebook
Annons