Hälsa

Utmaningen: Gör övningen plankan några minuter varje dag och se din kropps fantastiska förändring

Annons
av nuntium
10 september, 2019
Annons

Vill du komma i bättre fysisk form men har begränsat med tid? Då är den här övningen perfekt för dig, det enda som krävs är några minuters hård träning varje dag.

Vart man än tittar idag så blir man överöst med tips på olika träningsformer, bantningskurer och dieter. Då kan det vara svårt att veta vad som faktiskt är bäst för sin hälsa. De flesta är trots allt överens om att hälsosam mat, bra med sömn och motion räcker för att få en sund livsstil.

Annons

Det finns inga ”superknep” som ger dig en genväg till en vältränad kropp, oavsett vad alla försöker lura i dig. Men om du ändå är på jakt efter en övning som ger otroligt bra resultat så är plankan ett hett tips.

Övningen plankan ger ökad styrka blandat med uthållighet, och det bästa är att den bara tar några minuter att genomföra. Oavsett hur stressigt schema du har i vardagen så har alla tid att göra den här övningen en gång per dag.

Bränner fett och stärker muskler

Plankutmaningen, att göra plankan varje dag i en månad, har varit populär på sociala medier ett tag nu, så det finns en stor möjlighet att redan känner till den. Oavsett så är den definitivt värd att testa.

Som namnet kanske avslöjar så går övningen ut på att du ska vara raklång som en planka och hålla positionen så länge du orkar. Förutom att träna hela kroppen så stärker den också bålen samt ger bättre balans och flexibilitet.

Övningen bränner fett i muskler i både armar, ben, rumpa, mage och rygg, enligt  Women daily magazine.

shutterstock_387872407

Källa Shutterstock

Så här gör du

Utmaningen går ut på att man börjar försiktigt med att stå i plankan i 20 sekunder första dagen. Därefter så ökar du tiden dag efter dag enligt schemat nedan:

Dag 1 och 2: 20 sekunder.
Dag 3 och 4: 30 sekunder.
Dag 5: 40 sekunder.
Dag 6: Vila.
Dag 7 och 8: 45 sekunder.
Dag 9, 10 och 11: 60 sekunder.
Dag 12: 90 sekunder.
Dag 13: Vila.
Dag 14 och 15: 90 sekunder.
Dag 16 och 17: 120 sekunder.
Dag 18: 150 sekunder.
Dag 19: Vila.
Dag 20 och 21: 150 sekunder.
Dag 22 och 23: 180 sekunder.
Dag 24: 210 sekunder.
Dag 25: Vila.
Dag 26: 210 sekunder.
Dag 27: 240 sekunder.
Dag 28: Så länge du klarar.

Utmaningen är alltså 28 dagar lång, vilket vi alla nog klarar med lite viljestyrka. Efter att schemat är slut så är det viktigt att du fortsätter med övningen, du kan variera plankan genom att stå på sidan eller ha raka armar.

Viktigt med rätt teknik

Något att vara noggrann med är att använda sig av rätt teknik vid övningen, annars gör den mer skada än nytta. Här är några saker att tänka på:

• Se till att armbågarna är direkt under axlarna, så att vikten fördelas rätt.
• Håll ryggraden rak. Svanka inte och skjut inte rygg.
• Spänn magen! Kroppen ska vara i en rak linje.
• Håll benen och fötterna en bit isär. Du ska inte känna något tryck kring höften under övningen.
• Andas lugnt och avslappnat.

Lycka till och kör hårt!

Annons
Dela på Facebook