Nyheter
Annons

Sandra i ren ilska – efter upptäckten på hotellet: ”Kände mig förnedrad”

av nuntium
30 januari, 2019
Annons

29-åriga Sandra Nord från Oskarshamn föddes med Cerebral Pares och använder rullstol och rullator för att kunna ta sig fram.

Rullstolsburna Sandra var noga med att boka ett rum på bottenplan inför familjeresan till Gran Canaria, men väl på plats så fanns inga rum på nedre våningen, berättar Sandra till Expressen.

Annons

– Jag kände mig förnedrad och förminskad. De tog oss inte på allvar, säger hon till tidningen.

”Det är oerhört tråkigt om du upplever att vi inte har varit till någon hjälp” får familjen som svar från Tui.

Foto: Privat

Familjen såg fram emot semestern och de var noga med att boka ett rum på bottenplan för tillgängligheten skulle bli enklare.

Familjen bokade resan genom Tui och bokade ett hotell där Sandra tidigare hade bott. När de kom fram till hotellet den tolfte januari fanns det inget rum på bottenplan.

– De sa att de skulle kolla upp det, om det fanns något på markplan. Men det hände aldrig något, berättar Sandras syster, Amanda till tidningen.

Inga rum på bottenplan erbjöds och i stället fick Sandra med hjälp av familjen kämpa sig upp för en brant backe och trappor till ett annat rum, flera gånger om dagen.

Foto: Privat

– Backen till det första rummet var jättebrant och jag förklarade att jag inte klarar av det till personalen på hotellet, säger hon till tidningen.

När hon väl var på rummet kände hon sig fast och de kommande två dagarna ägnades åt att prata med personalen i receptionen och Tui över telefon flera gånger om dagen.

– Det kändes nästan som att Sandra var en fånge däruppe. Hon kände sig instängd, hon var fast på rummet, säger Amanda till Expressen.

– Jag kände mig förnedrad och förminskad. De tog oss inte på allvar och betedde sig som att vi klagade på att rummet vi fick inte var tillräckligt bra utan att förstå vilka konsekvenser det fick för mig, berättar Sandra till tidningen.

Besviken på hur Tui hanterade situationen

Tui erbjöd ett rum på bottenplan efter tre dagar, för de sista sex dagarna på familjens 15-dagars resa, mot en extra kostnad på 2 500 kronor.

– De sa att vi hade två timmar på oss att bestämma om vi ville betala, det kändes som utpressning, berättar Amanda till tidningen.

Sandra är väldigt besviken på hur personalen på hotellet och medarbetare på Tui hanterade situationen.

– Jag önskar att de blir bättre på att hjälpa människor som är i behov av tillgänglighet på hotellet. Jag har rest med Tui två till tre gånger per år och aldrig blivit bemött på det här sättet tidigare, säger Sandra till Expressen.

Tui:s kommunikationschef, Magnus Hüttenberen, skrev i ett mejl till Expressen att de inte kommenterar individuella ärenden.

I ett inlägg på Facebook där hon skriver om händelsen kommentarer Tui att de kan kontakta Tui:s servicecenter för en uppföljning av ärendet.

Källa: Facebook

Dela på Facebook
Annons