Mat

6 anledningar till varför du bör äta gurka varje dag

av nuntium
10 april, 2019
Annons

Någonting som många människor brukar säga är att gurka bara innehåller vatten. Men om vi ska vara helt ärliga så är detta en sanning med modifikation.

Gurka är betydligt nyttigare än vad man kan tro det är. Även om gurkan innehåller mycket vatten så innehåller den även mycket nyttigheter så som vitaminer, mineraler och fibrer.

Annons

Det kan därför vara bra att peta i sig lite gurka varje dag. Din kropp kommer garanterat bli betydligt gladare om du gör det.

Det här innehåller gurka

I gurkor så finns det bland annat folsyra, C-vitamin, A-vitamin och K-vitamin. Dessa sitter i gurkans kött medan gurkans skal innehåller viktiga mineraler så som magnesium, molybden, kalium och koppar. I gurkan finns det även kisel vilket är ett ämne som stärker kroppens bindväv.

1. Hjälper mot förstoppning

För en hälsosam matsmältning så behöver vi vatten och fibrer. Detta är någonting som gurka är väldigt rikt på. Med hjälp av vatten och fibrer så tar sig maten igenom snabbare och matsmältningsprocessen går betydligt lättare, vilket är förebyggande mot förstoppning.

2. Kan förebygga att man drabbas av Alzheimers

I gurka finns det någonting som heter fisetin, som är en antiinflammatorisk flavonoid vilket kan spela en viktig roll för hjärnhälsan. Enligt studier så har fisetin visat en skyddande effekt mot Alzheimers och det sägs även att de kan hjälpa till att upprätthålla kognitiv funktion hos personer som har Alzheimers sjukdom.

3. Förhindrar uttorkning

Äntligen lite siffror! En gurka består av 95,2 procent vatten. Därför är det givet att gurka hjälper dig att behålla vätskebalansen i kroppen. Så en varm sommardag är det perfekt att skära fram lite gurka.

4. Kan hjälpa till och sänka blodtrycket

Kalium finns i gurkor vilket kan hjälpa till och sänka blodtrycket. Enligt studier så ska ett högre kaliumintag vara förknippat med en lägre risk för stroke och kan också minska risken för hjärtsjukdomar.

5. Gör att du får bättre andedräkt

När vi äter fiber och vattenrika grönsaker så ökar salivproduktionen i munnen. Det här hjälper i sin tur med att ”tvätta bort” bakterierna i munnen som i sin tur annars skapar en dålig andedräkt.

6. Hjälper dig behålla en hälsosam vikt

Gurka är fantastiskt gott och är bra att äta om man vill hålla nere på kaloriintaget. 100 gram gurka innehåller nämligen bara 13 kalorier och är fiberrik. Fiberrika livsmedel kan hjälpa att upprätthålla en hälsosam vikt.

Jag visste inte det här om gurkor tidigare. Nu kommer jag att försöka servera gurka till varje måltid här hemma – eller varför inte göra en god tzatziki.

Visste du fördelarna med gurka? Berätta dina erfarenheter i kommentarsfältet.

Dela på Facebook

Annons